Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Papers

Vol. 7 No. 25 (2013): July-December, 2013

Estructura de oportunidades y comportamiento emprendedor: Empresarios argentinos en Cataluña, España

DOI
https://doi.org/10.17428/rmi.v7i25.693
Published
2017-04-03

Abstract

El objetivo de este artículo es estudiar los factores asociados a las características de los emprendedores argentinos en Cataluña, y los tipos de emprendimientos que crean (oportunidad-necesidad). La hipótesis es que el empresario inmigrante de los países en desarrollo puede detectar oportunidades que los empresarios nativos no visualizan en épocas de crisis, y no sólo iniciar empresas motivados por necesidad. Esta detección de oportunidades es explicada, por un lado, por sus capacidades empresariales adquiridas en contextos turbulentos; y por otro, por el marco institucional del país receptor que facilita la generación de oportunidades empresariales.Se diseñó un método mixto que permitió construir tipologías de emprendedores e identificar casos de oportunidad por medio de entrevistas a profundidad. Los resultados abren nuevas perspectivas acerca del fenómeno emprendedor inmigranteen España.Opportunity Structure and Entrepreneurial Behavior:Argentinean Businessmen in Catalonia, SpainAbstractThe aim of this article is to study the factors associated with the characteristics of Argentinean entrepreneurs in Spain and the types of firms they set up (opportunity-need). The hypothesis is that migrant entrepreneurs from developing countries are able to detect opportunities that Spanish-born entrepreneurs fail to notice during times of crisis and do not only set up firms based on need. This detection of needs can be explained partly by their entrepreneurial skills acquired in turbulent contexts and partly by the entrepreneurial context of the host country that facilitates the creation of business opportunities.A mixed method was designed to construct typologies of entrepreneurs and identify opportunity cases through in-depth interviews. The results opened up new perspectives on the phenomenon of migrant entrepreneurs in Spain. 

Cover image

Keywords

  • emprendedor étnico
  • oportunidad
  • innovación
  • inmigrantes argentinos
  • Cataluña

How to Cite

Baltar, F., & Brunet Icart, I. (2017). Estructura de oportunidades y comportamiento emprendedor: Empresarios argentinos en Cataluña, España. Migraciones Internacionales, 7(25), 9–38. https://doi.org/10.17428/rmi.v7i25.693

References

  1. ACS, Zoltan, 2006, “How Is Entrepreneurship Good for Economic
  2. Growth?”, Innovations, invierno, pp. 97-107, en
  3. www.mitpressjournals.org/doi/pdf/10.1162/itgg.2006.1.1.97>,
  4. consultado el 20 de diciembre de 2010.
  5. ALDRICH, Howard y Albert REI SS, 1976, “Continuities in the
  6. Study of Ecological Succession: Changes in the Race Composition
  7. of Neighborhoods and Their Businesses”, The American
  8. Journal of Sociology, vol. 81, núm. 4, pp. 846-866.
  9. ALDRICH, Howard y Roger WALDI NGER , 1990, “Ethnicity
  10. and Entrepreneurship”, Annual Review of Sociology, vol. 16, pp.
  11. -135.
  12. ARJO NA, Ángeles y Juan C. CHECA, 2006, “Economía étnica.
  13. Teorías, conceptos y nuevos avances”, Revista Internacional de
  14. Sociología, vol. 64, núm. 45, pp. 117-143.
  15. BALTAR, Fabiola e Ignasi BRU NET, 2009, “Encuesta a emprendedores
  16. argentinos en España”, Universitat Rovira i Virgili.
  17. Bosma, Niels y Jonathan Levie, 2010, “gem 2009 Global Report”,
  18. Londres, Babson College/Universidad del Desarrollo/
  19. Reykjavík University/London Business School/Global Entrepreneurship
  20. Research Association.
  21. CASSON, Mark, 2003, The Entrepreneur: An Economic Theory,
  22. Cheltenham, Reino Unido, Edward Elgar Publishing.
  23. CHEN, Wenyi y Yushan TAN, 2009, “Understanding Transnational
  24. Entrepreneurship through a Network Lens: Theoretical
  25. and Methodological Considerations”, Entrepreneurship Theory
  26. and Practice, vol. 33, núm. 5, pp. 1042-2587.
  27. CODUR AS, Alicia, 2008, “La actividad emprendedora de los
  28. inmigrantes en España, 2005-2007”, ice: Revista de Economía,
  29. núm. 841, pp. 97-116.
  30. GUARNIZO, Luis, 2004, “Aspectos económicos del vivir transnacional”,
  31. en Ángeles Escrivá y Natalia Ribas, coords., Migración
  32. y desarrollo. Estudios sobre remesas y otras prácticas transnacionales en España, Córdoba, España, Instituto de Estudios Sociales
  33. Avanzados-Consejo Superior de Investigaciones Científicas,
  34. pp. 55-86.
  35. KLOO STERM AN, R obert, 2010, “Matching O pportunities
  36. with Resources: A Framework for Analysing (Migrant) Entrepreneurship
  37. from a Mixed Embeddedness Perspective”, Entrepreneurship
  38. & Regional Development, vol. 22, núm. 1, pp. 25-45.
  39. KUPFERBER G, Feiwel, 2004, “Ethnic Entrepreneurship as Innovation”,
  40. en Prue Chamberlayne, Joanna Bornat y Ursula
  41. Apitzsch, edits., Biographical Methods and Professional Practice.
  42. An International Perspective, Glasgow, Reino Unido, Bell &
  43. Bain, pp. 73-90.
  44. LI GHT, Ivan, 2007, “Global Entrepreneurship and Transnationalism”,
  45. en Dana Lé-Paul, edit., Handbook of Research on Ethnic
  46. Minority Entrepreneurship. A Co-Evolutionary View on Resource
  47. Management, Cheltenham, Reino Unido, Edward Elgar Publishing,
  48. pp. 3-15.
  49. LI GHT, Ivan y Steven GOLD , 2000, Ethnic Economies, San Diego,
  50. Academic Press.
  51. LÓPEZ-SALA, Ana, 2005, Inmigrantes y Estados: La respuesta política
  52. ante la cuestión migratoria, Barcelona, Anthropos.
  53. POR TES, Alejandro; Luis GUARNIZO y Patricia LANDOL T,
  54. , “The Study of Transnationalism: Pitfalls and Promise of
  55. an Emergent Research Field”, Ethnic and Racial Studies, vol.
  56. , núm. 2, pp. 217-237.
  57. POR TES, Alejandro; William HALLER y Luis GUARNIZO,
  58. , “Transnational Entrepreneurs: An Alternative Form of
  59. Immigrant Economic Adaptation”, American Sociological Review,
  60. núm. 67, pp. 278-298.
  61. RAIJM AN, Rebeca y Marta TIE NDA, 2000, “Pathways to Business
  62. Ownership among Immigrants to Chicago: A Comparative
  63. Ethnic Perspective”, International Migration Review, vol.
  64. , núm. 3, pp. 681-705.
  65. RATH, Jan y Robert KLOO STERM AN, 2000, “Outsider’s
  66. Business. A Critical Review on Immigrant Entrepreneurship”,
  67. International Migration Review, vol. 34, núm. 3, pp. 656-680.
  68. REI S OLI VER A, Caterina, 2007, “Understanding the Diversity
  69. of Immigrant Entrepreneurial Strategies”, en Dana Lé-Paul,
  70. edit., Handbook of Research on Ethnic Minority Entrepreneurship.
  71. A Co-Evolutionary View on Resource Management, Cheltenham,
  72. Reino Unido, Edward Elgar Publishing, pp. 61-82.
  73. RE YNOLD S, Paul; Brenda MILLER y Wilbur MAKI, 1995,
  74. “Explaining Regional Variation in Business Births and Deaths:
  75. U.S. 1976-1988”, Small Business Economics, vol. 7, pp. 389-407.
  76. SERR A, Pau, 2006, El comercio étnico en el distrito de Ciutat Vella
  77. de Barcelona, Barcelona, Fundació La Caixa.
  78. SCOTT, Shane A. y Jonathan ECKHARD T, 2003, “The Individual-O
  79. pportunity Nexus”, en Zoltan J. Acs y David B.
  80. Audretsch, edits., Handbook of Entrepreneurship Research, Dordrecht,
  81. Holanda, Kluwer, 161-194.
  82. SOL É, Carlota y Sònia PARELL A, 2005, Negocios étnicos: Los comercios
  83. de los inmigrantes no comunitarios en Cataluña, Barcelona,
  84. cidob.
  85. SOL É, Carlota; Sònia PARELL A y Leonardo CAVALCANTI,
  86. , Los vínculos económicos y familiares transnacionales: Los
  87. inmigrantes ecuatorianos y peruanos en España, Madrid/Barcelona,
  88. Fundación bbva.
  89. VENCE, Xavier y Manuel GONZÁLE Z, 2005, “Los servicios intensivos
  90. en conocimiento: Especialización y crecimiento en Europa”,
  91. Información Comercial Española, núm. 824, pp. 117-140.
  92. VENKATARAMAN, Sankaran, 1997, “The Distinctive Domain
  93. of Entrepreneurship Research: An Editor’s Perspective”,
  94. en Jerome Katz y Robert Brockhaus, eds., Advances in Entrepreneurship,
  95. Firm Emergence and Growth, Greenwich, Estados
  96. Unidos, jai Press, pp. 119-138.

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.