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Artículos

Vol. 6 Núm. 23 (2012): julio-diciembre, 2012

Telecenters as Association Stations: The Role of Information and Communication Technologies in Migratory Processes

DOI
https://doi.org/10.17428/rmi.v6i23.724
Publicado
2017-04-03

Resumen

The massive appearance of access points for both ict and conventional telephones in the past decade, aimed specifically at the immigrant population, although they are not the sole end users, justifies the consideration in this article of these new sociotechnical spaces as nodes for creating and maintaining diverse social networks, both national and transnational.For this purpose, we present a qualitative study using document gathering techniques and ethnographic techniques to account for these technological spaces. The results of the analysis offer a view of these telecenters as “association stations”, their importance in transnational migrant experience and, lastly, their importance in relations and the achievement of integration.Los locutorios como estación de asociaciones: El lugar de las tecnologías de la información y la comunicación en los procesos migratoriosResumenDurante la última década, la aparición masiva de puntos de acceso tanto a las tecnologías de la información y la comunicación como a la telefonía convencional, dirigidos principalmente a la población inmigrante –aunque no sean éstos sus únicos usuarios finales–, motiva la consideración, en este artículo, de estos nuevos espacios sociotécnicos como nodos de creación y mantenimiento de redes sociales diversas, nacionales y transnacionales.Con este fin presentamos un estudio cualitativo, en el que a través de técnicas de recopilación de documentos y etnográficas se analizan estos espacios tecnológicos para conocer su función y lugar sociales. Como resultado del análisis se presentan los locutorios como estación de asociaciones, así como su importancia en la experiencia transnacional del migrante y, finalmente, en las relaciones y la performance de la integración.

Imagen de portada

Palabras clave

  • telecenters
  • association stations
  • social networks
  • information and communication technologies
  • Spain

Cómo citar

Íñiguez-Rueda, L., Martínez, L. M., Muñoz Justicia, J., Peñaranda Cólera, M. C., & Vitores González, A. (2017). Telecenters as Association Stations: The Role of Information and Communication Technologies in Migratory Processes. Migraciones Internacionales, 6(23), 75–106. https://doi.org/10.17428/rmi.v6i23.724

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