Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Papers

Vol. 15 (2024): January-December, 2024

Colombians Returning from Venezuela: The Role of Social Networks and Cross-Border Mobilities in their Business Ventures

DOI
https://doi.org/10.33679/rmi.v1i1.2706
Published
2024-01-15

Abstract

This paper studies the entrepreneurship and reintegration of Colombians who migrated to Venezuela around 2000 and were deported to Colombia in 2015 by the Venezuelan government. Research is done to examine the extent to which their cross-border spatial mobilities and social networks contribute to the advancements of their microenterprises and how the geopolitical context influences their socioeconomic reintegration. The methodology includes multi-sited ethnographic observation, biographical interviews, mental maps, and the participatory Minga workshops carried out with 18 individuals. It is concluded that, despite their remarkable resilience, these individuals and their business ventures face constant precariousness due to the lack of state support, prevalent geopolitical conflicts, weak local economy, and the trauma of deportation. At the same time, seeking to improve their socioeconomic reintegration, returning migrants implement cross-border mobility strategies to take advantage of the opportunities offered by different localities in Colombia and Venezuela.

Keywords

  • forced return
  • entrepreneurship
  • borders
  • deportation
  • Colombia

How to Cite

Riano, Y., & Aliaga Sáez, F. (2024). Colombians Returning from Venezuela: The Role of Social Networks and Cross-Border Mobilities in their Business Ventures. Migraciones Internacionales, 15. https://doi.org/10.33679/rmi.v1i1.2706

References

  1. Ahmad, N. y Seymour, R. G. (2008). Defining entrepreneurial activity: Definitions supporting frameworks for data collection. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/18152031
  2. Aliaga, F., Olmos, A. y Duarte, C. (2017). La dignidad en el retorno de las víctimas del conflicto armado en Colombia. Anduli. Revista Andaluza de Ciencias Sociales, (16), 91-107. http://dx.doi.org/10.12795/anduli.2017.i16.06
  3. Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Refugiados (ACNUR). (2011). ,Manual de reasentamiento del ACNUR. https://www.acnur.org/5c7da2604.pdf
  4. Asamblea General de la ONU. (1948). The Universal Declaration of Human Rights. UN. https://www.un.org/en/universal-declaration-human-rights/
  5. Botina, S. L. (2020). Capital social y vinculación sociolaboral en las unidades productivas de colombianos retornados a Norte de Santander (Colombia). ,Revista Colombiana de Sociología, 43 (2), 293-310. https://doi.org/10.15446/rcs.v43n2.79138
  6. Cabrera, D. C., y López, S. (2020). Políticas de inserción laboral de los migrantes colombianos retornados entre 2012 y 2018. Política, Globalidad y Ciudadanía, 6 (11), 96-123. https://doi.org/10.29105/pgc6.11-5
  7. Cassarino, J. P. (2004). Theorising return migration: The conceptual approach to return migrants revisited. International Journal on Multicultural Societies, 6 (2), 253-279. https://ssrn.com/abstract=1730637
  8. Cavalcanti, L. y Parella, S. (2013). El retorno desde una perspectiva transnacional. Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana, 21 (41), 9-20. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=407042018002
  9. Centro Nacional de Memoria Histórica (CNMH). (2015a). Una nación desplazada. Informe Nacional del desplazamiento forzado en Colombia. Informe del Centro Nacional de Memoria Histórica. Imprenta Nacional de Colombia. http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/informes2015/nacion-desplazada/una-nacion-desplazada.pdf
  10. Centro Nacional de Memoria Histórica (CNMH). (2015b). Con licencia para desplazar. Masacres y reconfiguración territorial en Tibú, Catatumbo. Imprenta Nacional de Colombia. http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/informes2015/nacion-desplazada/con-licencia-para-desplazar.pdf
  11. Chambers, R. y Conway, G. (1992). Sustainable rural livelihoods: Practical concepts for the 21st Century. Institute of Development Studies.
  12. Contreras, Y., Tapia, M. y Liberona, N. (2017). Movilidades y prácticas socioespaciales fronterizas entre Arica y Tacna. Del sentido de frontera a la transfrontericidad entre ciudades. Diálogo Andino, (54), 127-141. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812017000300127
  13. Cortés, A. y Oso, L. (2017). Avecillas y pájaros en vuelo transnacional: Retorno, género y estrategias de movilidad e inmovilidad entre Ecuador y España. Revista Española de Sociología, 26 (3), 359-372. https://doi.org/10.22325/fes/res.2017.28
  14. Cosoy, N. (2015, 26 de agosto). El dramático éxodo de los colombianos que abandonan Venezuela con todas sus pertenencias a cuestas. BBC News. Mundo. https://www.bbc.com/mundo/noticias/2015/08/150826_colombia_venezuela_frontera_exodo_colombianos_rio_vj_nc
  15. Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). (2022). Gran Encuesta Integrada de Hogares (GEIH). [Boletín técnico]. Departamento Nacional de Estadística. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/ech/ech_informalidad/bol_geih_informalidad_feb22_abr22.pdf
  16. De?murger, S. y Xu, H. (2011). Return migrants: The rise of new entrepreneurs in rural China. World Development, 39 (10), 1847-1861. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2011.04.027
  17. Drori, I., Honig, B. y Wright, M. (2009). Transnational entrepreneurship: An emergent field of study. Entrepreneurship Theory and Practice, 33 (5), 1001-1022. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2009.00332.x
  18. EFE. (2023, 25 de febrero). Las trochas subsisten como caminos alternativos entre Colombia y Venezuela. https://efe.com/mundo/2023-02-25/las-trochas-subsisten-como-caminos-alternativos-entre-colombia-y-venezuela/
  19. El Tiempo. (2020, 19 de agosto). La crisis migratoria tras 5 años del cierre de frontera con Venezuela. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/colombia/otras-ciudades/migracion-venezolana-en-colombia-cinco-anos-de-cierre-de-frontera-530882
  20. Fundación Ideas para la Paz (FIP). (2020). ¿En qué va la implementación del Acuerdo de Paz en el Catatumbo? Avances y desafíos. Congreso de la República de Colombia; FIP. https://multimedia.ideaspaz.org/media/website/FIP_CapitTerrit_Guaviare_Final.pdf
  21. Glick Schiller, N., Basch, L. y Blanc-Szanton, C. (1992). Transnationalism: A new analytic framework for understanding migration. Annals of the New York Academy of Sciences, 645 (1), 1-24. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.1992.tb33484.x
  22. Google. (s. f.). [mapa de Autopista Cúcuta-San Antonio]. Recuperado el 22 de septiembre de 2021. https://www.google.com/maps/search/cucuta+san+antonio/@7.8378349,-72.4708324,14.42z
  23. Gregory, D., Johnston, R., Pratt, G., Watts, M. J. y Whatmore, S. (Eds.). (2009). Mental maps/cognitive maps. Dictionary of Human Geography (5.a ed.). Wiley-Blackwell.
  24. King, R. y Christou, A. (2014). Second-generation “return” to Greece: New dynamics of transnationalism and integration. International Migration, 52 (6), 85-99. https://doi.org/10.1111/imig.12149
  25. Ley, D. y Kobayashi, A. (2005). Back in Hong Kong: Return migration or transnational sojourn? Global Networks, 5 (2), 111-127. https://doi.org/10.1111/j.1471-0374.2005.00110.x
  26. Ley 1448 de 2011. Por la cual se dictan medidas de atención, asistencia y reparación integral a las víctimas del conflicto armado interno y se dictan otras disposiciones. 10 de junio de 2006. Diario Oficial núm. 48096.
  27. Ley 1565 de 2012. Por medio de la cual se dictan disposiciones y se fijan incentivos para el retorno de los colombianos residentes en el extranjero. 31 de julio de 2012. Diario Oficial núm. 48508.
  28. Ley 2136 de 2021. Por medio de la cual se establecen las definiciones, principios y lineamientos para la reglamentación y orientación de la Política Integral Migratoria del Estado Colombiano-PIM, y se dictan otras disposiciones. 4 de agosto de 2021. Diario Oficial núm. 51756.
  29. Marcus, G. E. (1995). Ethnography in/of the world system: The emergence of multi-sited ethnography. Annual Review of Anthropology, 24, 95-117. https://www.jstor.org/stable/2155931
  30. Massaro, V. y Williams, J. (2013). Feminist geopolitics. Geography Compass, 7 (8), 567-577. https://doi.org/10.1111/gec3.12054
  31. McCormick, B. y Wahba, J. (2001). Overseas work experience, savings and entrepreneurship amongst return migrants to LDCs. Scottish Journal of Political Economy, 48 (2), 164-178. https://doi.org/10.1111/1467-9485.00192
  32. Murphy, R. (2000). Return migrant entrepreneurs and economic diversification in two counties in South Jiangxi, China. Journal of International Development, 12 (2), 661-672. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1328(199906)11:4<661::AID-JID609>3.0.CO;2-I
  33. Oficina de las Naciones Unidas contra la Droga y el Delito (UNODC) y Sistema Integrado de Monitoreo de Cultivos Ilícitos (SIMCI). (2023). ,Colombia. Monitoreo de los territorios con presencia de cultivos de coca 2022. UNODC; SIMCI. https://www.unodc.org/documents/colombia/2023/septiembre-9/INFORME_MONITOREO_DE_TERRITORIOS_CON_PRESENCIA_DE_CULTIVOS_DE_COCA_2022.pdf
  34. Patton, M. Q. (1990). Qualitative research and evaluation methods. Sage Publications.
  35. Portes, A. y Sassen-Koob, S. (1987). Making it underground: Comparative material on the informal sector in Western market economies. American Journal of Sociology, 93 (1), 30-61. https://doi.org/10.1086/228705
  36. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2019). Norte de Santander. Retos y desafíos para el desarrollo sostenible. Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.undp.org/es/colombia/publications/norte-de-santander-retos-y-desaf%C3%ADos-para-el-desarrollo-sostenible
  37. Riaño, Y. (2013). Les expériences de retour des sans-papiers rentrés en Equateur: Resources et défis, mesures proposées pour un retour viable (Working Paper MAPS 11-2013/F). University of Neuchâtel. https://www.unine.ch/maps/home/publications/workingpapersmaps.html#cid20ddb09c-75b6-4647-980d-fda484a25600
  38. Riaño, Y. (2015). Participatory Minga workshops with highly skilled migrant women: Enhancing spaces of inclusion. Qualitative Research, 16 (3), 267-279. https://doi.org/10.1177/1468794115614884
  39. Riaño, Y. (2022). Migrant entrepreneurs as agents of development? Geopolitical context and transmobility strategies of Colombian migrants returning from Venezuela. Journal of International Migration and Integration, 24 (2), S539-S562. https://doi.org/10.1007/s12134-022-00959-w
  40. Servicio Nacional de Aprendizaje (Sena). (2017). Acuerdo 0006 de 2017 por el cual se establece el reglamento interno del Fondo Emprender-FE. Consejo Directivo Nacional. https://www.scribd.com/document/385859809/FONDO-EMPRENDER-SENA-Acuerdo-0006-de-2017-pdf
  41. Sheller, M. y Urry, J. (2006). The new mobilities paradigm. Environment and Planning A: Economy and Space, 38 (2), 207-226. https://doi.org/10.1068/a37268
  42. Sinatti, G. (2019). Return migration, entrepreneurship and development: Contrasting the economic growth perspective of Senegal’s diaspora policy through a migrant-centred approach. African Studies, 78 (4), 609-623. https://doi.org/10.1080/00020184.2018.1555310
  43. Tapia Ladino, M. (2015). Frontera, movilidad y circulación reciente de peruanos y bolivianos en el norte de Chile. Estudios Atacameños. Arqueología y Antropología Surandinas, (50), 195-213. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-10432015000100010
  44. Torres, J. M. (2015). Recursos y retos para el postconflicto en la región Norte de Santander: Capacidades locales para la paz. Fundación Ideas para la Paz. https://multimedia.ideaspaz.org/especiales/capacidades-locales-para-la-paz/descargas/FIP_CartillasRegiones_06NorteSantander.pdf
  45. Tuan, Y. F. (1977). Space and place: The perspective of experience. University of Minnesota Press.
  46. Zhongdong, M. (2002). Social-capital mobilization and income returns to entrepreneurship: The case of return migration in rural China. Environment & Planning, 34 (10), 1763-1784. https://doi.org/10.1068/a34193