Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Papers

Vol. 15 (2024): January-December, 2024

International academic mobility and migrant students at the Universidad Nacional de Cordoba (Argentina)

DOI
https://doi.org/10.33679/rmi.v1i1.2843
Published
2024-08-15

Abstract

The movement of students is a crucial dimension of internationalization processes in higher education. This text explores from a quantitative investigation of primary and secondary sources the mobility of undergraduate and graduate students at the Universidad Nacional de Córdoba (UNC), Argentina. On the one hand, we investigated the presence of foreigners, namely students migrants, in undergraduate studies. On the other hand, we analyze the dynamics of outflows from the same institution to various destinations around the world. By linking migration with education and mobility, the aim is to visualize the inequalities involved in the itineraries of input and output at higher educational system, and particuly at Universidad Nacional de Cordoba.

Keywords

  • migrant students
  • higher educational system
  • internationalization
  • Cordoba
  • Argentina

How to Cite

Jimenez Zunino, C. I., & Maggi, M. F. . (2024). International academic mobility and migrant students at the Universidad Nacional de Cordoba (Argentina). Migraciones Internacionales, 15. https://doi.org/10.33679/rmi.v1i1.2843

References

  1. Adrogué, C. y García de Fanelli, A. (2021). Brechas de equidad en el acceso a la educación superior argentina. Páginas de Educación, 14(2), 28-51.
  2. Arana, T. (2015). Que tengan su carrera, que sean algo en la vida, no como uno que no tiene profesión y hace lo que puede [Tesis de maestría no publicada]. Universidad Nacional de Quilmes.
  3. Área de Estadística e Indicadores Institucionales (AEsII). (2018). Base de datos del Anuario Estadístico de la UNC 2018 [Conjunto de datos inéditos]. Universidad Nacional de Córdoba.
  4. Bourdieu, P. (2011). Las estrategias de reproducción social. Siglo XXI Editores.
  5. Brunner, J. (Ed./Coord.) y Ferrada Hurtado, R. (Ed.). (2011). Educación superior en Iberoamérica. Informe 2011. Centro Interuniversitario de Desarrollo.
  6. Cerrutti, M. y Binstock, G. (2012). Los estudiantes inmigrantes en la escuela secundaria. Integración y desafíos. Unicef.
  7. Dalle, P. (2013). Movilidad social ascendente de familias migrantes de origen de clase popular en el Gran Buenos Aires. Trabajo y Sociedad, (21), 373-401. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1514-68712013000200024&script=sci_arttext&tlng=es
  8. Dalle, P. (2020). Movilidad social a través de tres generaciones: Huellas de distintas corrientes migratorias. En R. Sautu, P. Boniolo, P. Dalle, y R. Elbert (Eds.), El análisis de clases sociales. Pensando la movilidad social, la residencia, los lazos sociales, la identidad y la agencia (pp. 91-133). Instituto de Investigaciones Gino Germani; Clacso. https://doi.org/10.2307/j.ctv1gn3t2q.6
  9. Dalle, P., Boniolo, P. y Navarro-Cendejas, J. (2019). Efectos del origen social familiar en el logro educativo en el nivel superior en Argentina y México. Caminos diferentes, desigualdades similares. Educación y Derecho, (19), 1-28. https://doi.org/10.1344/reyd2019.19.29091
  10. Debandi, N., Hendel, V. y Nicolao, J. (2021). Trayectorias y proyectos migratorios. En N. Debandi, J. Nicolao y A. Penchaszadeh (Comps.), Anuario estadístico migratorio de Argentina 2020 (pp. 25-38). Red de Investigaciones en Derechos Humanos-CONICET; Encuesta Nacional Migrante de Argentina.
  11. Del Valle, D. y Perrotta, D. (2023). Internacionalización universitaria y movilización política. Instituto de Estudios de Capacitación-Conadu; Clacso.
  12. Didou, S. (2017). La internacionalización de la educación superior en América Latina: transitar de lo exógeno a lo endógeno. Unión de Universidades de América Latina y el Caribe.
  13. Domenech, E. (2010). Etnicidad e inmigración: ¿hacia nuevos modos de integración en el espacio escolar? Astrolabio, 1(1), 1-12. https://www.aacademica.org/eduardo.domenech/29
  14. Falcón Aybar, M. del C. y Bologna, E. (2017). Migrantes antiguos y recientes: una perspectiva comparada de la migración peruana a Córdoba, Argentina. Migraciones Internacionales, 6(24), 235-266. https://doi.org/10.17428/rmi.v6i24.715
  15. França, T. y Padilla, B. (2020). Movilidad académica de latinoamericanos hacia Europa: Reproduciendo los patrones de la migración Sur-Norte. En S. Sassone, B. Padilla, M. González, B. Matossian, y C. Melella (Comps.), Diversidad, migraciones y participación ciudadana: identidades y relaciones interculturales (pp. 181-201). Instituto Multidisciplinario de Historia y Ciencias Humanas.
  16. García Garza, D. y Wagner, A. (2015). L’internationalisation des “savoirs” des affaires. Les Business Schools françaises comme voies d'accès aux élites mexicaines. Cahiers de la recherche sur l'éducation et les savoirs, (14), 141-162. https://journals.openedition.org/cres/2791?lang=en
  17. Goldthorpe, J. (1994). Sobre la clase de servicio, su formación y su futuro. En J. Carabaña y A. de Francisco (Comps.), Teorías contemporáneas de las clases sociales (pp. 229-263). Pablo Iglesias.
  18. Gómez, C. y Vega, C. (2018). El imperativo de movilidad y los procesos de precarización en Educación Superior. Docentes e investigadores españoles entre Ecuador y España. Revista Iberoamericana de Estudios de Desarrollo, 7(1), 168-191. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6408256
  19. Gómez, S. (2020). Derecho a la educación superior en Latinoamérica y migraciones hacia las universidades estatales argentinas. Paideia Surcolombiana, (25), 184-204. https://doi.org/10.25054/01240307.2535
  20. Gutiérrez, A. y Mansilla, H. (2015). Clases y reproducción social: el espacio social cordobés en la primera década del siglo XXI. Política y Sociedad, 52(2), 409-442. https://doi.org/10.5209/rev_POSO.2015.v52.n2.44467
  21. Jiménez Zunino, C. (2019). Modo de reproducción escolar en las clases sociales cordobesas. Un análisis desde las transmisiones intergeneracionales. Temas Sociológicos, (25), 291-327. https://doi.org/10.29344/07196458.25.2171
  22. Jiménez Zunino, C. (2020). Capital internacional en las movilidades externas de la UNC. 1991. Estudios Internacionales, 2(2), 182-221. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revesint/article/view/32634
  23. Jiménez Zunino, C. (2021). Internacionalización a medida: movilidades salientes de estudiantes de clases medias cordobesas. En C. Pedone y C. Gómez Martín (Coords.), Los rostros de la migración cualificada: estudios interseccionales en América Latina (pp. 123-154). Clacso.
  24. Jiménez Zunino, C. y Prosecretaría de Relaciones Internacionales (PRI-UNC). (2019-2020). Encuesta de movilidad saliente de la UNC, 2019 (STAN-Conicet ST 4954) [Conjunto de datos]. UNC-Instituto de Humanidades; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScz0uSsdVBD5AGfN0l9-yZ4QsHDCj0QPp0p2ebFmAWNGDEAAA/viewform?vc=0&c=0&w=1
  25. Kaplan, C. y Piovani, J. I. (2018). Trayectorias y capitales socioeducativos. En J. L. Piovani y A. Salvia (Coords.), La Argentina en el siglo XXI. Cómo somos, vivimos y convivimos en una sociedad desigual. Encuesta Nacional sobre la Estructura Social (pp. 221-263). Siglo XXI Editores.
  26. Kreimer, P. (2012). Les enjeux de la formation des élites scientifiques en Amérique Latine. Amerique Latine, 105-116.
  27. Luchilo, L. (2006). Movilidad de estudiantes universitarios e internacionalización de la educación superior. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 3(7), 105-133. https://www.redalyc.org/pdf/924/92430707.pdf
  28. Maggi, M. F. (2021). Apuestas educativas como forma de territorialización de familias migrantes bolivianas en la ciudad de Córdoba, Argentina. Periplos, 5(2). 193-223. http://hdl.handle.net/11336/148320
  29. Maggi, M. F. y Hendel, V. (2019). Experiencias escolares desde el prisma del desplazamiento. Temas de Antropología y Migración, (11), 11-35. http://hdl.handle.net/11336/131139
  30. Maggi, M. F., Sciolla, P., Pérez, E., Jiménez Zunino, C. y Rodríguez Rocha, E. (2022). Los inmigrantes en el sistema educativo cordobés (2017-2019). Centro de Estudios Avanzados-Universidad Nacional de Córdoba. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/26459
  31. Mallimaci Barral, A. (2018). Circulaciones laborales de mujeres migrantes en Buenos Aires: de empleadas domésticas a enfermeras. Cadernos Pagu, (54). https://doi.org/10.1590/18094449201800540012
  32. Mallimaci Barral, A. (2021). Entre estudiantes internacionales y extranjeros/as: migrantes en una universidad pública argentina. En C. Pedone y C. Gómez Martín (Coords.), Los rostros de la migración cualificada: estudios interseccionales en América Latina (pp. 155-188). Clacso.
  33. Martínez Pizarro, J. (2010). Migración calificada y crisis: una relación inexplorada en los países de origen. Migración y Desarrollo, 7(15), 129-154. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=66019856004
  34. Novaro, G. (2011). Niños migrantes y escuela: ¿identidades y saberes en disputa? En G. Novaro (Coord.), La interculturalidad en debate. Experiencias formativas y procesos de identificación en niños indígenas y migrantes (pp. 179-204). Biblos.
  35. Instituto Internacional de la Unesco para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC). (2008). Declaración y plan de acción de la Conferencia Regional de la Educación Superior en América Latina y el Caribe (CRES 2008). Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000181453
  36. Oso, L., Dalle, P. y Boniolo, P. (2019). Movilidad social de familias gallegas en Buenos Aires pertenecientes a la última corriente migratoria: estrategias y trayectorias. Papers. Revista de Sociología, 104(2), 149-155. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2573
  37. Panaia, M. (2009). Demandas empresarias en las estrategias de formación de los ingenieros en dos zonas argentinas. En J. Neffa, E. De la Garza, y L. Muñiz Terra (Comps.), Trabajo, empleo, calificaciones laborales e identidades laborales (pp. 243-272). Clacso.
  38. Parra-Sandoval, M. C. (2022). Internacionalización de la educación superior: lo que subyace en el discurso de UNESCO y OCDE. Revista Internacional de Educação Superior, 8, 1-17. http://educa.fcc.org.br/pdf/riesup/v8/en_2446-9424-riesup-8-e022013.pdf
  39. Pedone, C. y Alfaro Y. (2015). Migración cualificada y políticas públicas en América del Sur: el programa PROMETEO como estudio de caso. Forum Sociológico, (27), 31-42. https://doi.org/10.4000/sociologico.1326
  40. Pérez, P. y Busso, M. (2015). Los jóvenes argentinos y sus trayectorias laborales inestables: Mitos y realidades. Trabajo y Sociedad, (24), 147-160. http://www.scielo.org.ar/pdf/tys/n24/n24a08.pdf
  41. Piñeros Lizarazo, R. y Maduro Silva, D. B. (2020). Migración académica Sur-Sur en la educación superior latinoamericana en el siglo XXI. Paideia Surcolombiana, (25), 181-183. https://doi.org/10.25054/01240307.2854
  42. Prosecretaría de Relaciones Internacionales (PRI-UNC). (2019). Base de datos sobre movilidad saliente de la PRI-UNC (2006-2019) [Conjunto de datos inéditos]. Universidad Nacional de Córdoba.
  43. Ramírez, R. (2010). Transformar la universidad para transformar la sociedad. Senplades.
  44. Ruta, C. (2015). El futuro de la universidad argentina. En J. C. Tedesco (Comp.), La educación argentina hoy: la urgencia del largo plazo (pp. 319-350). Siglo XXI Editores.
  45. Sander, J. (Coord.), Gonzalez, A., Trujillo, E., Gonzalez, M., Debandi, N. y Hendel, V. (2021). Población migrante adulta y acceso al sistema educativo. En N. Debandi, J. Nicolao y A. Penchaszadeh (Comps.), Anuario Estadístico Migratorio de la Argentina 2020 (pp. 111-119). Red de Investigaciones en Derechos Humanos-CONICET; Encuesta Nacional Migrante de Argentina.
  46. Sassen, S. (2007). Una sociología de la globalización. Katz.
  47. Sosa, M. (2016). Migrantes en el sistema educativo argentino. Un estudio sobre la presencia de alumnos extranjeros en los estudios de nivel superior. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 7(19), 97-116. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2016.19.189
  48. Trabalón, C. (2022). Proyectos migratorios, educación y control estatal: jóvenes haitianxs en Argentina en tiempos de “cambio”. En J. Handerson y A. Cédric (Eds.), El sistema migratorio haitiano en América del Sur: proyectos, movilidades y políticas migratorias (pp. 359-392). Clacso.
  49. Trejo Peña, A. y Suárez Bequir, S. (2018). Estudiantado mexicano de posgrado en España: motivaciones y mecanismos impulsores detrás de la movilidad estudiantil. Periplos, 2(1), 36-50. https://www.periodicos.unb.br/index.php/obmigra_periplos/article/view/21225
  50. Unesco. (2021, 8 de julio). Global Flow of Tertiary-Level Students. http://uis.unesco.org/en/uis-student-flow#slideoutmenu
  51. Universidad Nacional de Córdoba (UNC). (2019). Anuario Estadístico 2018. Área de Estadística e Indicadores Institucionales.
  52. Universidad Nacional de Córdoba (UNC). (2020, 10 de septiembre). Resolución rectoral del Honorable Consejo Superior (núm. RR-2020-887-E-UNC-REC). https://archivo.fcc.unc.edu.ar/sites/default/files/archivos/estudiantes_extranjeros_rs-2020-00150632-unc-rec.pdf
  53. Villanueva, E. (2017). La universidad ayer y hoy: perspectivas. En D. Filmus (Comp.), Educar para el mercado (pp. 131-178). Octubre.
  54. Wagner, A. C. (2007). Les classes sociales dans la mondialisation. La Découverte. https://doi.org/10.3917/idee.153.0078