Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Papers

Vol. 9 No. 33 (2017): July-December, 2017

The Impact of Migration on the Educational Expectations and Aspirations and the Social Mobility of Sigseño Youth

DOI
https://doi.org/10.17428/rmi.v9i33.242
Published
2017-09-14

Abstract

This article analyzes whether the discourses generated in the communication and material exchange within transnational households impact the aspirational narrative and imaginary regarding the fulfillment of the educational and professional expectations for the sons and daughters of migrants from the district of Sígsig, Ecuador. A qualitative study demonstrates that international migration does not have a negative influence on educational aspirations and may have a positive influence on the imaginary regarding expectation fulfillment given the remittances they are receiving.

Cover image

Keywords

  • migration
  • transnational family
  • educational aspirations
  • educational expectations
  • Ecuador

How to Cite

PÉREZ GAÑÁN, M. del R., & PESÁNTEZ CALLE, B. N. (2017). <strong>The Impact of Migration on the Educational Expectations and Aspirations and the Social Mobility of Sigseño Youth</strong>. Migraciones Internacionales, 9(33), 57–84. https://doi.org/10.17428/rmi.v9i33.242

References

  1. Altamirano, T. (2004). Sostenibilidad de la migración transnacional: costos y beneficios. Ponencia presentada en Seminario Permanente sobre Migración Internacional, séptima Jornada. México: Somede, El Colef, Colmex.
  2. Bañuelos, A. M. (1993). Motivación escolar. Estudio de variables afectivas. Perfiles Educativos, (60), 1-6.
  3. Bartolucci, J. (1989). Posición social, trayectoria escolar y elección de carrera. Seguimiento de una generación de estudiantes de la UNAM, 1976-1985. En R. Marsiske. (Coord.), Los estudiantes, trabajos de historia y sociología (pp. 291-360). Ciudad de México: CESU-UNAM.
  4. Bartolucci, J. (1994). Desigualdad social, educación superior y sociología en México. Ciudad de México: CESU-UNAM.
  5. Benedictis, G. y Calfat, G. (2011). Migración y asistencia escolar: Cuando las remesas acortan la distancia a la escuela. En G. Calfat y D. Roldán. (Comps.), Migración internacional y remesas. Contribuciones al debate de su relación con el desarrollo (pp. 56-91). Cuenca, Ecuador: BP Corp.
  6. Behrman, J., Gaviria, A. y Székely, M. (2001). Inter-Generational Schooling Mobility in Latin America. Economía, 2(3), 1-31.
  7. Blinder, M. y Woodruff, C. (2002). Inequality and Intergenerational mobility in Schooling: the case of Mexico. Economic Development and Cultural Change, 50(2), 249-267.
  8. Bucholtz, M. (2002). Youth and Cultural Practice. Annual Review of Anthropology, (31), 525-552.
  9. Camacho, G. y Hernández, K. (Edits.). (2009). Miradas transnacionales. Visiones de la migración ecuatoriana desde España y Ecuador. Quito: CEPLAES-SENAMI.
  10. Caputo, V. (1995). Anthropology’s Silent ‘Others’. A Consideration of some Conceptual and Methodological Issues for the Study of Youth and Children’s Cultures. En V. A. Talai y H. Wulff. (Edits.), Youth Cultures. A Cross-Cultural Perspective (pp. 19-42). Londres, Routledge.
  11. Corica, A. (2012). Las expectativas sobre el futuro educativo y laboral de jóvenes de la escuela secundaria: entre lo posible y lo deseable. Última Década (36), 71-95.
  12. Correa, A., Vega, C. y Gómez, C. (2014). Circularidad migratoria entre Ecuador y España. Transformación educativa y estrategias de movilidad. Informe final. Manuscrito inédito, FLACSO-Ecuador, Quito.
  13. Cortés, F. y Escobar, A. (2005). Movilidad Social Intergeneracional en el México Urbano. Revista CEPAL, (85), 149-167.
  14. De Hoyos, R., Martínez J. M. y Székely M. (2010). Educación y movilidad social en México. Recuperado de http://www.ceey.org.mx/sites/default/files/Escuela%20MS/Lecturas/Educacion%20y%20movilidad%20social%20en%20Mexico-MIGUEL%20 SZEKELY.pdf
  15. Dreby, J. y Stutz, L. (2012). Making something of the sacrifice: gender, migration and Mexican children’s educational aspirations. Global Networks, 12(1), 71-90.
  16. Escobar, A. (2008a). Tras las huellas de las familias migrantes del cantón Cañar. En G. Herrera y J. Ramírez (Edits.), América Latina migrante: estado, familias, identidades (pp. 243-258). Quito: FLACSO.
  17. Escobar, A. (2008b). Niñez y migración en el Cantón Cañar, Mariscal. Quito: Observatorio de los Derechos de la Niñez y la Adolescencia.
  18. García-Castro, G. y Bartolucci, J. (2007). Aspiraciones educativas y logro académico. Un estudio de caso sobre características y condiciones sociales de los estudiantes de la UAM. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12(35), 1267-1288.
  19. Gobierno Autónomo Descentralizado Municipal de Sígsig y Gobiernos Autónomos Descentralizados Parroquiales. (2012). Plan de desarrollo y ordenamiento territorial del cantón Sígsig. Sígsig, Ecuador: Gobierno Autónomo Descentralizado Municipal de Sígsig y Gobiernos Autónomos Descentralizados Parroquiales.
  20. Grunenfelder-Elliker, B. (2011, mayo). Ir para volver – volver para retornar. Agrosubsistencia, y movilidad social bajo el impacto de la globalización en el Austro ecuatoriano. Ponencia presentada en el IV Congreso de la Red Internacional de Migración y Desarrollo. Crisis Global y Estrategias Migratorias: hacia la redefinición de las políticas de movilidad, Quito. Recuperado de http://www.flacsoandes.edu.ec/sites/default/files/agora/files/1308779023.ponencia_grunenfelder_elliker.pdf
  21. Huerta, J. E. (2012). El rol de la educación en la movilidad social de México y Chile. ¿La desigualdad por otras vías? Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(52), 65-88.
  22. Instituto Espacial Ecuatoriano (IEE). (2013). Memoria técnica Cantón Sígsig, Proyecto: Generación de geoinformación para la gestión del territorio a nivel nacional escala 1: 25 000. Recuperado de http://app.sni.gob.ec/sni-link/sni/PDOT/ZONA6/NIVEL_DEL_PDOT_CANTONAL/AZUAY/SIGSIG/IEE/MEMORIAS_TECNICAS/mt_sigsig_infraestructura.pdf
  23. Instituto Nacional de Estadística del Ecuador (INEC). (2010). Censo de Población y Vivienda 2010. Recuperado de http://www.ecuadorencifras.gob.ec/base-de-datos-censo-de-poblacion-y-vivienda-2010
  24. James, A. y Prout A. (Edits.) (2010). Constructing and Reconstructing Childhood. Contemporary Issues in the Sociological Study of Child-hood. Nueva York: Routledge.
  25. Johnson, W., Brett, C. E. y Deary, I. J. (2010). The pivotal role of education in the association between ability and social class attainment: A look across three generations. Inteligence, (38), 55-65.
  26. Koselleck, R. (1993). Futuro pasado. Barcelona: Paidós Ibérica.
  27. Liebel, M. (2003). Working Children as Social Subjects: The Contribution of Working Children’s Organizations to Social Transformations. Childhood, 3(10), 265-285.
  28. Mancheno, M. (2010). Ecuador: efectos de la emigración en los resultados educativos. Historia Actual Online, (22), 57-75.
  29. Marcus, G. (1995). Ethnography in/of the World System: The Emergence of Multi-sited Ethnography. Annual Anthropological Review, (24), 96-117.
  30. Mather, M. (2009). Children in immigrant families. Chart new path (Population Reference Bureau Reports on America February 2009). Recuperado de Population Reference Bureau: http://www.prb.org/pdf09/immigrantchildren.pdf
  31. Mazzitelli, C., Aguilar, S., Guirao A. y Olivera, A. (2009). Representaciones sociales de los profesores sobre la docencia: contenido y estructura. Educación, Lenguaje y Sociedad, VI(6), 265-290.
  32. Mummert, G. R. (2010). ¡Quién sabe qué será ese norte! Mujeres ante la migración mexicana a Estados Unidos y Canadá. En M. Ordorica y J. F. Prud’homme. (Coords.), Los grandes problemas de México. (Población, Vol. 3), (pp. 184-188). Ciudad de México: El Colegio de México.
  33. Mummert, G. R. (1999). Juntos o desapartados. En Gail Roberta Mummert. (Edit.), Fronteras fragmentadas. Zamora, Michoacán: Colegio de Michoacán, 451-473.
  34. Organización Internacional para las Migraciones (OIM). (2010). Perfil migratorio del Ecuador. Quito: OIM.
  35. Ordóñez, J. (2012). Análisis de la relación remesas/gasto en educación en Ecuador, 1996-2008. Revista digital Dimensión económica, 1(2), 1-6. Recuperado de http://rde.iiec.unam.mx/revistas/2/articulos/2/21.php
  36. Neira, A. y Pérez-Gañán, R. (2013). Las abuelas de la migración. Huellas olvidadas de experiencia, solidaridad y cuidado en las migraciones transnacionales. Recuperado de http://www.fazendogenero.ufsc.br/10/resources/anais/20/1386544553_ARQUIVO_MariadelRocioPerezGanan.pdf
  37. Pacheco, Á. (2007). Influencia de la migración en el rendimiento esco¬lar de niños en hogares rurales ecuatorianos. (Tesis de maestría no publicada). Quito, Ecuador: FLACSO.
  38. Portes, A., Aparicio, R., Haller, W. y Vickstrom, E. (2011). Progresar en Madrid: aspiraciones y expectativas de la segunda generación en España. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (134), 55-86.
  39. Ramírez, R. (2013). Tercera Ola de transformación de la Educación Superior en Ecuador. Hacia la constitucionalización de la sociedad del buen vivir. Quito: Secretaría Nacional de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación.
  40. Salinas, J. (2005). La emigración de los padres de familia de las estu¬diantes; de los primeros años de bachillerato del Instituto Superior Técnico Experimental, Beatriz Cueva de Ayora, Sección Matutina de la ciudad de Loja y su incidencia en su estabilidad emocional durante el período 2002-2003. (Tesis doctoral no publicada). Loja, Ecuador: Universidad Nacional de Loja.
  41. Sánchez, M. y Pirela, L. (2009). Motivaciones sociales y rendimien¬to en estudiantes universitarios. Caso: Universidad del Zulia, mención Orientación. Investigación y Posgrado, 24(3), 87-113.
  42. Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo (SENPLADES). (2013). Plan Nacional del Buen Vivir Ecuador 2013-2017. Recuperado de http://www.buenvivir.gob.ec
  43. Sepúlveda, N. (2010). Desarrollo, identidad y aspiraciones sociales. Motivaciones de emigración de los jóvenes de cuarto medio del liceo de Canela, región de Coquimbo, Chile. (Tesis de licenciatura no publicada). Santiago de Chile: Universidad Academia de Humanismo Cristiano.
  44. Sinchire, M. (2009). Importancia de las habilidades sociales en los hijos e hijas de emigrantes de la ciudad de Loja. Ponencia presentada en el Primer Congreso de Estudiantes de Psicología. Quito, Ecuador.
  45. Steel, G. y Sosa, C. (2014). Espacios de negociación: estrategias de independencia de jóvenes rurales en Nicaragua. En T. Cruz e Y. González. (Edits.), Juventudes en Frontera: tránsitos, procesos y emergencias juveniles en México, Chile, Nicaragua y Argentina. Quito: Abya Yala.
  46. Suárez-Orozco, C., JinBang, H. y Yeon K. (2011). I Felt Like My Heart Was Staying Behind: Psychological Implications of Family Separations & Reunifications for Immigrant Youth. Journal of Adolescent Research, 26(2), 222-257.
  47. Suárez, M., Cuenca, R. y Hurtado, D. (2012). Incidencia de la emigración familiar en el ámbito escolar y emocional en los niños/as de las provincias de Imbabura y Carchi-Ecuador. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(3), 118-132.
  48. Tijoux, M. E. (2013). Niños marcados por la inmigración peruana: estigma, sufrimientos, resistencias. Convergencia, Revista de Ciencias Sociales, 20(61), 83-104.
  49. Valentine, G. (1996). Angels and Devils: Moral Landscapes of Childhood. Environment and Planning D: Society and Space, 14(5), 581-599.
  50. Villa, M. y Martínez, P. (2004). International migration in the Americas of people from Latin America and the Caribbean. En Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), Human Rights and Trafficking in Persons in the Americas. Summary and Highlights of the Hemispheric Conference on International Migration (pp. 15-18). Recuperado de http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/6659/1/S0310675_en.pdf