Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Papers

Vol. 11 (2020): January-December, 2020

The Impact of International Remittances on Investment in Education in Caltimacán, Hidalgo

DOI
https://doi.org/10.33679/rmi.v1i1.1590
Published
2020-03-11

Abstract

This article presents the results of a study about the impact of international remittances on investment in education in the Mexican town of Caltimacán, Hidalgo, Mexico, a community that is characterized by legal migration through temporary labor contracts. The estimations apply instrumental variables based on job creation in the American states were migrants worked between 2010 and 2016.  The results show that the proportion of expenditure spent on education is higher among households that receive remittances than among households that do not receive them. However, this effect vanishes when household expenditure and wealth are introduced in the model. These results confirm that the investments in the education of the inhabitants of Caltimacán face credit constraints, which in turn are diminish by the reception of remittances.

Keywords

  • remittances
  • education investment
  • credit constraints
  • Caltimacán
  • Hidalgo

How to Cite

García Nájera, Y., & Cuecuecha Mendoza, A. (2020). The Impact of International Remittances on Investment in Education in Caltimacán, Hidalgo. Migraciones Internacionales, 11. https://doi.org/10.33679/rmi.v1i1.1590

References

  1. Acosta Rangel, R. E. y Caamal Olvera, C. (2017). Las remesas y la permanencia escolar en México. Migraciones Internacionales, 9(2), 85-111.
  2. Adams, R. (2011). Evaluating the Economic Impact of International Remittances on Developing Countries Using Household Surveys: A Literature Review. Journal of Development Studies 47(6), 809-828.
  3. Adams, R. y Cuecuecha, A. (2010). Remittances, Household Expenditure and Investment in Guatemala. World Development, 38(11), 1626-1641.
  4. Adams, R. y Cuecuecha, A. (2013). The Impact of Remittances on Investment and Poverty in Ghana. World Development, (50), 24-40.
  5. Alaminos, A., López Fernández, C., López Monzalve, B., Perea Crespo, I. y Santacreu, O. (2009). El retorno de las migraciones circulares: La regulación de las migraciones profesionales. Revista Obets, (3), 59-70.
  6. Arellano, M. y Bond, S. (1988). Dynamic panel data estimation using DPD. The Institute for Fiscal Studies. Working Paper Series, 88-15.
  7. Banco de México (BANXICO). (2018). Balanza de Pagos: Remesas. Sistema de Información Económica. Consultado en junio 2018. Disponible en: http://www.banxico.org.mx/SieInternet/consultarDirectorioInternetAction.do?sector=1&accion=consultarCuadroAnalitico&idCuadro=CA11&locale=es
  8. Baum, C. F., Schaffer, M. E. y Stillman, S. (2007). IVREG2: Stata module for extended instrumental variables/2SLS and GMM estimation. Disponible en: http://ideas.repec.org/c/boc/bocode/s425401.html
  9. Becker, G. S., Murphy, K. M. y Tamura, R. (1990). Human capital, fertility and economic growth. Journal of Political Economy, 90 (5), 12-37.
  10. Becker, G. S. (1983). El capital humano. Un análisis teórico y empírico referido fundamentalmente a la educación. España, Madrid: Editorial Alianza.
  11. Becker, G. S. (1964) Human Capital. Nueva York: Columbia University Press for the National Bureau of Economic Research. Recuperado de: http://econpapers.repec.org/bookchap/nbrnberbk/beck75-1.htm
  12. Bendfelt J. F. (1992). La dimensión desconocida del capital: El capital humano. En J.F. Bendfelt (Ed.), La Educación en Crisis (pp. 27-74). Guatemala: Centro de Estudios Económicos Sociales.
  13. Bryant, J., Giorguli Saucedo, S. y Hernández Padilla, E. (2016). International Migration and Academic Performance of Mexican Adolescents. International Migration Review, 50(4), 1-38.
  14. Bustamante, N. (2003). Educación y pobreza en la ciudad de Medellín: Evidencia Empírica. Revista Ruido Blanco, (1), 35-47.
  15. Buvinic, M. y Gupta, G. R. (1997). Female-Headed Households and Female-Maintained Families: Are They Worth Targeting to Reduce Poverty in Developing Countries? Economic Development and Cultural Change, 45(2), 259-280.
  16. Consejo Nacional de Población (CONAPO) (2010). Índices de intensidad migratoria, México-Estados Unidos 2010. Documento electrónico. Disponible en http://www.conapo.gob.mx/swb/CONAPO/Indices_de_intensidad_migratoria_Mexico-Estados_Unidos_2010
  17. Consejo Nacional de Evaluación (CONEVAL) (2009). Metodología para la medición multidimensional de la pobreza en México. México. Disponible en http://www.coneval.org.mx/Informes/Coordinacion/INFORMES_Y_PUBLICACIONES_PDF/Metodologia_Multidimensional_web.pdf
  18. Cox Edwards, A. y Ureta, M. (2003). International Migration, Remittances and Schooling: Evidence from El Salvador. Journal of Development Economics 72, 429-461. Recuperado de: http://www.uh.edu/~adkugler/Cox&Ureta.pdf
  19. Cragg, J. G. y Donald, S. G. (1993). Testing Identifiability and Specification in Instrumental Variables Models. Econometric Theory, 9, 222-240.
  20. Cuecuecha, Alfredo y Adams, R. (2016). The economic impact of international remittances on poverty and household consumption and investment in Indonesia. Journal of Finance and Economics, 4(3), 12-31.
  21. Cuecuecha, A. y Rendón, S. (2012). Mexicans In and Out of the US: Facts on Job Search and International Migration. En A. Cuecuecha y C. Pederzini (Eds.), Migration and remittances from Mexico: trends, impacts and new challenges (pp. 119-142). Lanham: Lexington Books.
  22. Deaton, A. (1997). The Analysis of Household Surveys: A microeconometric approach to development policy. Washington: World Bank.
  23. Durand, J. (2016). Historia mínima de la migración México-Estados Unidos. México: Colegio de México.
  24. Fermoso, P. (1997). Manual de economía de la educación. Madrid: Narcea.
  25. Finlay, K. y Magnusson, L. M. (2009). Implementing weak-instrument robust tests for a general class of instrumental-variables models. The Stata Journal, 9(3), 398-421.
  26. Fundación BBVA Bancomer A.C. (2017). Anuario de Migración y Remesas 2017. Disponible en: https://www.bbvaresearch.com/wp-content/uploads/2017/08/1707_AnuarioMigracionRemesas_2017.pdf
  27. García Nájera, Y. (2017). Uso de remesas internacionales en la inversión en educación, en la comunidad de Caltimacán, Hidalgo. (Tesis Doctoral). El Colegio de Tlaxcala A. C. Tlaxcala, San Pablo Apetatitlán.
  28. Hanson, G. y Woodruff, C. (2003). Emigration and Educational Attainment in Mexico. Mimeo. University of California, San Diego Working Paper: last updated, 1-38.
  29. Hanson, G., Robertson, R. y Spilimbergo, A. (2002). Does border enforcement protect U.S. workers from illegal immigration? The Review of Economics and Statistics, 84(1), 73-92.
  30. Instituto Nacional de Estadística y Geografía (Inegi). (2012). Metodología. Módulo de Bienestar Autorreportado. Disponible en: https://www.inegi.org.mx/investigacion/bienestar/ampliado/default.html#Documentacion
  31. Inegi. (2010). Censo de Población y Vivienda. Documentos conceptuales y metodológicos. INEGI. México. Disponible en: https://www.inegi.org.mx/app/biblioteca/ficha.html?upc=702825002065
  32. Kandell, W. y Massey, D. S. (2002). The Culture of Mexican Migration: A Theoretical and Empirical Analysis. Social Forces, 80(3), 981-1004.
  33. Klein, L. R. (1962). An Introduction to Econometrics. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
  34. Levitt, P. (1998). Social Remittances: Migration Driven Local-Level Forms of Cultural Difusion. International Migration Review, 32(4), 926-948.
  35. López Córdova, E. (2005). Globalization, Migration and Development: The Role of Mexican Migrant Remittances. Economía, 6(1), 1-39.
  36. Maddala, G. S. (1996). Introducción a la Econometría. México: Prentice Hall.
  37. Martínez, J. (2006). Notas sobre migración y desarrollo local, una mirada desde las remesas de los migrantes. Santiago de Chile: CEPAL/CELADE.
  38. Massey, D. (2016). The Mexico-US Border in the American Imagination. Proceedings of the American Philosophical Society, 160(2), 160-177.
  39. McKenzie, D. y Rapoport, H. (2006). Can Migration Reduce Educational Attainments? Depressing Evidence from Mexico? Policy Research Working Paper, 1, 1-42. Recuperado de http://documents.worldbank.org/curated/en/929791468045585109/Can-migration-reduce-educational-attainment-Evidence-from-Mexico
  40. Pérez Gañán, M. R. y Pesántez Calle, B. N. (2017). El impacto migratorio en las aspiraciones y expectativas educativas y de movilidad social en jóvenes sigseños. Migraciones Internacionales, 9(2), 57-84.
  41. Quezada Ramírez, M. F. (2008). La migración hñäñu del Valle del Mezquital, estado de Hidalgo. México: Comisión Nacional para el Desarrollo de los pueblos indígenas.
  42. Ray, D. (1998). Development Economics. Nueva York: Princeton University Press.
  43. Rendón, S. y Cuecuecha, A. (2010). International Job Search: Mexicans in and out of the US. Review of Economics of the Household, 8(1), 53-82.
  44. Sawyer, A. (2015). Migración, remesas y escolarización: ¿Estímulos o amenazas para la Educación para Todos en México? Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 6(8), 76-90.
  45. Stark, O. y Bloom, D. E. (1985). The New Economics of Labor Migration. American Economic Review, 75(2), 173-178.
  46. Stock, J. y Yogo, M. (2005). Testing for weak instruments in linear IV regression. En D. W. K. Andrews y J. Stock (Eds.), Identification and Inference for Econometric Models, (pp. 80-108). Nueva York: Cambridge University Press.
  47. United States Departament of Labor, Bureau of Labor Statistic (2016). Recuperado de: https://www.bls.gov/
  48. Valdivieso Taborga, C. E., Valdivieso Castellón, R. y Valdivieso Taborga, O. A. (2011). Determinación del tamaño muestral mediante el uso de árboles de decisión. Revista Investigación & Desarrollo, (11), 48-176.
  49. Watanabe, A. y Yasuko, B. (2005). La capacidad y el bienestar subjetivo como dimensiones de estudio de la calidad de vida. Revista Colombiana de Psicología, (14), 73-79.
  50. World Bank Group. (2018). Migration and Remittances: Recent Developments and Outlook-Transit Migration. Migration and Development Brief, (29), 1-51. Washington, DC: World Bank. Recuperado de: https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/29777
  51. Wooldridge, J. (2013). Introduction to Econometrics. London: Cengage Learning.
  52. Yang, D. (2008). International Migration, Human Capital and Entrepreneurship: Evidence from Philippine Migrants’ Exchange Rate Shocks. The Economic Journal, (118), 591-630.