Ir al menú de navegación principal Ir al contenido principal Ir al pie de página del sitio

Artículos

Vol. 6 Núm. 21 (2011): julio-diciembre, 2011

Factors Explaining the Integration, Identity and Sense of Belonging to Spanish Society among Youth Immigrants in Huelva

DOI
https://doi.org/10.17428/rmi.v6i21.751
Publicado
2017-04-03

Resumen

In this article on the social processes of integration in adolescents and youth, we describe and explain the factors which, in a representative sample of 413 immigrant adolescents in Huelva, Spain, are linked to having a sense of belonging to Spain. Approximately fi fty percent of those interviewed reported a sense of belonging to Spain, although the degree of belonging to this country was lower or non-existent in other cases. This paper attempts to delimit the elements that largely explain the degree of the sense of belonging to a country, which is crucial to understanding the processes of identifi cative integration.We found several variables linked to the sense of belonging to Spain: life satisfaction, structural opportunities perceived in Spain, orientation towards the Spanish language (monolingual or bilingual), multiple territorial identifi cation, participation in Spanish celebrations and activities, and trust in Spanish people.Factores explicativos de la integración, identidad y pertenencia a la sociedad mespañola de jóvenes inmigrantes en HuelvaResumenEn este artículo, enmarcado en los procesos de integración de adolescentes y jóvenes inmigrantes, describimos y explicamos los factores que, en una muestra representativa de 413 menores inmigrantes en Huelva y provincia, se encuentran ligados al hecho de sentirse pertenecientes a España. La mitad de los entrevistados declararon sentirse parte de este país, mientras que el grado de pertenencia expresado fue intermedio o nulo en el resto de los casos. Este trabajo trata de deslindar los elementos que en mayor medida contribuyen a explicar el grado de sentimiento de pertenencia al país, siendo conscientes de la importancia que esto tiene para entender los procesos de integración identificativa.Las principales variables que se encontraron asociadas al sentimiento de pertenencia a España fueron la satisfacción con la vida, las oportunidades estructurales percibidas en este país, la orientación hacia el idioma nacional (monolingüismo y bilingüismo), una identificación territorial múltiple u orientada a España, la participación en celebraciones y actividades del país, así como la confianza hacia los españoles.

Imagen de portada

Palabras clave

  • second generation immigrants
  • youth
  • social integration
  • cultural identity
  • Spain

Cómo citar

Gualda Caballero, E. (2017). Factors Explaining the Integration, Identity and Sense of Belonging to Spanish Society among Youth Immigrants in Huelva. Migraciones Internacionales, 6(21), 9–40. https://doi.org/10.17428/rmi.v6i21.751

Citas

  1. Arango Vila-Belda, J., 1999, “Becoming a Country of Immigration
  2. at the End of the xxth Century: The Case of Spain”, in R.
  3. King, G. Lazaridis and C. Tsardanidis, eds., Eldorado or Fortress?
  4. Migration in Southern Europe, London, MacMillan Press,
  5. pp. 253-276.
  6. Barrera, M., 1980, “Method for the Assessment of Social Support.
  7. Network in Community Survey Research”, Connections,
  8. num. 3, pp. 8-13.
  9. Bellón Sameño, J. A. et al., 1996, “Validez y fiabilidad del cuestionario
  10. social funcional Duke-unc-11”, Atención Primaria, vol.
  11. , num. 4, pp. 153-163.
  12. Bhimji, F., 2008, “Cosmopolitan Belonging and Diaspora: Second-
  13. Generation British Muslim Women Travelling to South
  14. Asia”, Citizenship Studies, vol. 12, num. 4, pp. 413-427.
  15. Bodenhausen, G. V., 2010, “Diversity in the Person, Diversity in
  16. the Group: Challenges of Identity Complexity for Social Perception
  17. and Social Interaction”, European Journal of Social Psychology,
  18. vol. 40, num. 1, pp. 1-16.
  19. Brettell, C. B. and F. Nibbs, 2009, “Lived Hybridity: Second-
  20. Generation Identity Construction through College Festival”,
  21. Identities: Global Studies in Culture and Power, vol. 16, num.
  22. , pp. 678-699.
  23. Butcher, M., 2008, “fob Boys, vcs and Habibs: Using Language
  24. to Navigate Difference and Belonging in Culturally Diverse
  25. Sydney”, Journal of Ethnic and Migration Studies, vol. 34, num.
  26. , pp. 371-387.
  27. Cara, O., 2010, “Lives on the Border: Language and Culture in
  28. the Lives of Ethnic Russian Women in Baltinava, Latvia”, Nationalities
  29. Papers, vol. 38, num. 1, pp. 123-142.
  30. Cea D’Ancona, M. A. and M. S. Vallés Martínez, 2009, Evolución
  31. del racismo y la xenofobia en España. Informe 2008, Madrid,
  32. Ministerio de Trabajo e Inmigración.
  33. Chávez-Reyes, C., 2010, “ ‘Starting at the Top’: Identifying and
  34. Understanding Later Generation Chicano Students in Schools”,
  35. Journal of Latinos and Education, vol. 9, num. 1, pp. 22-40.
  36. Chow, Henry P. H., 2007, “Sense of Belonging and Life Satisfaction
  37. among Hong Kong Adolescent Immigrants in Canada”,
  38. Journal of Ethnic and Migration Studies, vol. 33, num. 3, pp.
  39. -520.
  40. Comisión de las Comunidades Europeas, 2005, “El nexo entre
  41. migración y desarrollo: Algunas orientaciones concretas para
  42. la cooperación entre la UE y los países en vías de desarrollo”,
  43. in Europa. Síntesis de la legislación de la UE, Bruselas. Available
  44. at <http://europa.eu/legislation_summaries/development/
  45. sectoral_development_policies/l14166_es.htm> (last accessed
  46. on July 5, 2006).
  47. Comisión Europea, 2010, “Comunicación de la Comisión al Parlamento
  48. Europeo y al Consejo. Plan de acción sobre los menores
  49. no acompañados (2010-2014)”, Bruselas, sec(2010)534/
  50. com(2010)213 final, May 6.
  51. Consejería de Educación, 2007, Estadística de la educación en
  52. Andalucía. Enseñanza secundaria. Alumnado extranjero. Curso
  53. -2007, Sevilla, Junta de Andalucía.
  54. Criado, M. J., 2001, La línea quebrada, Madrid, Consejo Económico
  55. y Social.
  56. Crul, M. and H. Vermeulen, 2003, “The Second Generation in
  57. Europe”, International Migration Review, vol. 37, num. 4, pp.
  58. -986.
  59. Esser, H., 2009, “Pluralisierung oder Assimilation? Effekte der
  60. Multiplen Inklusion auf die Integration von Migranten”, Zeitschrift
  61. Fur Soziologie, vol. 38, num. 5, pp. 358-378.
  62. European Social Survey, 2010, “Project Information”. Available
  63. at <http://europeansocialsurvey.org> (last accessed on April 2,
  64. .
  65. fao, 2010, “Major Food and Agricultural Commodities and
  66. Produc ers”, Food and Agricultural Organization of the United
  67. Nations. Available at <http://www.fao.org/es/ess/top/
  68. topproduction.html?lang=en&country=203&year=2005> (last
  69. accessed on May 19, 2010).
  70. Garland, J., and N. Chakraborti, 2006, “ ‘Race’, Space and Place:
  71. Examining Identity and Cultures of Exclusion in Rural England”,
  72. Ethnicities, vol. 6, num. 2, pp. 159-177.
  73. Google, 2011, “Huelva, España”, map, Google Maps España/
  74. Tele Atlas. Available at <http://maps.google.es/maps?oi=eu_
  75. map&q=Huelva&hl=es> (last accessed on April 9, 2011).
  76. Goza, F. and I. Ryabov, 2009, “‘Adolescents’ Educational Outcomes:
  77. Racial and Ethnic Variations in Peer Network Importance”,
  78. Journal of Youth and Adolescence, vol. 38, num. 9, pp.
  79. -1279.
  80. Gualda Caballero, E., 2007, “Segunda generación y adolescentes
  81. y jóvenes inmigrantes: El caso de Huelva”, in E. Gualda Caballero
  82. and I. Rodríguez Pascual, coords., Desarrollo global y
  83. desarrollo local: Infancia y adolescencia en las migraciones internacionales, Madrid, Exlibris Ediciones, pp. 51-70.
  84. Gualda Caballero, E., 2010, ed., La segunda generación de inmigrantes
  85. en Huelva. Estudio HIJAI, Valencia, Diálogos-Red.
  86. Gualda Caballero, E. and B. Schramkowski, 2007, “Procesos de
  87. integración de jóvenes de origen extranjero pertenecientes a distintas
  88. generaciones en España y Alemania”, Barcelona, in “ix
  89. Congreso Español de Sociología: Poder, Cultura y Civilización
  90. de la Sociedad Espa ñola”, Federación Española de Sociología,
  91. September 13-15.
  92. Guilamo-Ramos, V., 2009, “Maternal Influence on Adolescent
  93. Self-Esteem, Ethnic Pride and Intentions to Engage in Risk
  94. Behavior in Dominican and Puerto Rican Youth”, Prevention
  95. Science, vol. 10, num. 4, pp. 366-375.
  96. Instituto Estadístico de Andalucía, 2009, Padrón Municipal de
  97. Andalucía, Sevilla, Junta de Andalucía.
  98. Jackson, K. F., 2009, “Building Cultural Competence: A Systematic
  99. Evaluation of the Effectiveness of Culturally Sensitive Interventions
  100. with Ethnic Minority Youth”, Children and Youth
  101. Services Review, vol. 31, num. 11, pp. 1192-1198.
  102. Lam, V. and G. Smith, 2009, “African and Caribbean Adolescents
  103. in Britain: Ethnic Identity and Britishness”, Ethnic and
  104. Racial Studies, vol. 32, num. 7, pp. 1248-1270.
  105. López Rodrigo, J. M., 2007, “La segunda generación no es inmigrante”,
  106. Documentación Social, num. 147, pp. 129-146.
  107. Lubbers, Miranda J., J. L. Molina and C. McCarty, 2007, “Personal
  108. Networks and Ethnic Identifications”, International Sociology,
  109. vol. 22, num. 6, pp. 721-741.
  110. Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino, 2009,
  111. Anuario de estadística. Ministerio de Medio Ambiente y Medio
  112. Rural y Marino 2008, Madrid, Gobierno de España, Secretaría
  113. General Técnica, Subdirección General de Estadística. Available
  114. at <http://www.mapa.es/estadistica/pags/anuario/2008/
  115. Anuario_2008.pdf> (last accessed on May 20, 2010).
  116. Moreno, M., 2008, “Lessons of Belonging and Citizenship among
  117. hijas/os de inmigrantes mexicanos”, Social Justice, vol. 35, num.
  118. , pp. 50-75.
  119. Murtuja, B., 2006, “The Bubble of Diaspora: Perpetuating ‘us’
  120. through Sacred Ideals”, Critical Studies, num. 28, pp. 293-311.
  121. Pascual de Sans, A., V. Miguel and M. Solana, 2007, Redes sociales
  122. de apoyo. La inserción de la población extranjera, Bilbao, Fundación
  123. bbva.
  124. Peguero, A. A., 2009, “Victimizing the Children of Immigrants:
  125. Latino and Asian-American Student Victimization”, Youth &
  126. Society, vol. 41, num. 2, pp. 186-208.
  127. Portes, A. and R. G. Rumbaut, 2006, Immigrant America. A Portrait,
  128. Berkeley, The California University Press.
  129. Portes, A. and P. Fernández-Kelly, 2008, “No Margin for Error:
  130. Educational and Occupational Achievement among Disadvantaged
  131. Children of Immigrants”, The Annals of the American
  132. Academy of Political and Social Science, num. 620, pp. 12-36.
  133. Rumbaut, R., 2008, “The Coming of the Second Generation:
  134. Im migration and Ethnic Mobility in Southern California”,
  135. The Annals of the American Academy of Political and Social Science,
  136. num. 620, pp. 196-236.
  137. Sassenberg, K. and C. Matschke, 2010, “The Impact of Exchange
  138. Programs on the Integration of the Hostgroup into the Selfconcept”,
  139. European Journal of Social Psychology, vol. 40, num.
  140. , pp. 148-159.
  141. Save the Children [documento de trabajo], 2003, Menores no
  142. acom pañados. Informe sobre la situación de los menores no acom -
  143. pañados en España, num. iv, Madrid, Save the Children. Avail -
  144. able at <http://www.savethechildren.es/docs/Ficheros/33/
  145. Informe%20Menores%20no%20Acompaados.pdf> (last accessed
  146. on March 3, 2010).
  147. Secretaría de Estado de Inmigración y Emigración, 2009, “Extranjeros
  148. con certificado de registro o tarjeta de residencia en vigor
  149. y extranjeros con autorización de estancia por estudios en vigor a
  150. de septiembre de 2009”, quarterly report, Madrid, Gobierno
  151. de España, Ministerio de Trabajo e Inmigración. Available
  152. at <http://extranjeros.mtin.es/es/InformacionEstadistica/
  153. Informes/Extranjeros30Septiembre2009/index.html> (last
  154. accessed on March 11, 2010).
  155. Simon, P., 2003, “France and the Unknown Second Generation:
  156. Preliminary Results on Social Mobility”, International Migration
  157. Review, vol. 37, num. 4, pp. 1091-1119.
  158. Simon, P., 2005, “Une question de la seconde generation en
  159. Fran ce”, Seminaire Espace de Recherche de Confrontation
  160. de Developpements de Noveaux Concepts. Available at
  161. <http://seminaire.samizdat.net/UNE-QUESTION-DELASECONDE,
  162. html> (last accessed on March 14, 2006).
  163. Suárez, L., 2004, “Niños entre fronteras: Migración de menores
  164. no acompañados en el Mediterráneo occidental”, Migración y
  165. Desarrollo, num. 002, April, pp. 35-48.
  166. Suárez-Orozco, C., J. Rhodes and M. Milburn, 2009, “Unraveling
  167. the Immigrant Paradox: Academic Engagement and
  168. Disengagement among Recently Arrived Immigrant Youth”,
  169. Youth & Society, vol. 41, num. 2, pp. 151-185.
  170. Thomson, M. and M. Crul, 2007, “The Second Generation in
  171. Europe and the United States: How Is the Transatlantic Debate
  172. Relevant for Further Research on the European Second
  173. Generation?”, Journal of Ethnic and Migration Studies, vol. 33,
  174. num. 7, pp. 1025-1041.
  175. Trew, J. D., 2009, “Migration in Childhood and Its Impact on
  176. National Identity Construction among Migrants from Northern
  177. Ireland”, Irish Studies Review, vol. 17, num. 3, pp. 297-314.
  178. Tsolidis, G. and V. Pollard, 2009, “Being a ‘Wog’ in Melbourne:
  179. Young People’s Self-Fashioning through Discourses of Racism”,
  180. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, vol. 30,
  181. num. 4, pp. 427-442.
  182. Ueno, K., 2009, “Same-Race Friendships and School Attachment:
  183. Demonstrating the Interaction Between Personal Network and
  184. School Composition”, Sociological Forum, vol. 24, num. 3, pp.
  185. -537.
  186. Vermeij, L., M. A. J. van Duijn and C. Baerveldt, 2009, “Ethnic
  187. Segregation in Context: Social Discrimination among Native
  188. Dutch Pupils and their Ethnic Minority Classmates”, Social
  189. Networks, vol. 31, num. 4, pp. 230-239.