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Artículos

Vol. 7 Núm. 25 (2013): julio-diciembre, 2013

Psychological State of High School Students with Migrant and Nonmigrant Parents

DOI
https://doi.org/10.17428/rmi.v7i25.700
Publicado
2017-04-03

Resumen

The phenomenon of migration can influence vulnerability among family members, including teenagers who assume roles they are not ready to perform. The aim of this paper is to identify behavioral problems in teenage children of migrants and non-migrants from Xalapa, Mexico. The cbcl 6-18 years and the questionnaire on factors related to behavioral problems and migration were administered to a representative sample of 2 371 high school students ages 13 to 17 years.The results show that this is an at-risk population that is particularly vulnerable since over 40 percent of adolescents have some sort of problem such as aggression, anxiety or introversion. The types of problems identified and the relationships found concerning demographic variables and migration are discussed. Estado psicológico en jóvenes de secundaria hijosde padres migrantes y no migrantesResumenEl fenómeno migratorio puede influir en las condiciones de vulnerabilidad entre los miembros de una familia, incluidos los hijos adolescentes, que pasan a asumir roles para los que no están preparados. El interés es identificar los problemas de conducta en adolescentes hijos de padres migrantes y no migrantes de Xalapa, México. Se aplicó el cbcl 6-18 años y el cuestionario sobre factores relacionados con problemas de conducta y migración a una muestra representativa de 2 371 estudiantes de secundaria de entre 13 y 17 años de edad.Los resultados indican que se trata de una población en riesgo, especialmente vulnerable porque más de 40 por ciento de los adolescentes tienen algún problema como agresividad, ansiedad e introversión. Así mismo son abordados los tipos de problemas identificados y las relaciones con variables demográficas y la migración.

Imagen de portada

Palabras clave

  • behavior problems
  • cbcl 6-18
  • family
  • drugs
  • Xalapa
  • Mexico

Cómo citar

Olivia Zárate, L., Yedra, L. R., Rivera Vargas, E. A., González Flores, M. del P., & León Córdoba, D. (2017). Psychological State of High School Students with Migrant and Nonmigrant Parents. Migraciones Internacionales, 7(25), 157–184. https://doi.org/10.17428/rmi.v7i25.700

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